Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 5922 ggr
NinaHq
2008-10-23 18:46

"Always use True Node"

Ibland när jag ska ta fram ett horoskop på en sajt och håller på att knappa in uppgifterna finns alternativet "always use true node" som man kan klicka för om man vill. Finns det någon som vet om detta har någon betydelse för horoskoputräkningen? Denna "true node" är väl samma som Norra månknuten - det handlar väl bara om att få med den eller välja bort den? (Eller har jag fått det hela om bakfoten?)

Annons:
[MargaretaA]
2008-10-23 19:33
#1

Nu är jag ingen expert på det här med noderna, men jag tror att det är som du säger. Man få välja om man vill ha dem med eller inte.

En del lägger vikt vid noderna i horoskopstolkningarna och andra gör det inte.

Det är väl bra att man får välja själv Flört

NinaHq
2008-10-23 20:36
#2

Jajamän.

[Vintersaga]
2008-11-03 00:25
#3

Nix - det handlar om att man kan välja mellan True Node och Mean Node. Månknuten som den ibland kallas för på svenska är en matematisk punkt (alltså syns inte på himlen) som man har kommit på kan ge värdefull vägledning i horoskopet - och antagligen för att det är en matematisk punkt så finns det flera sätt att räkna ut den på… kanske är det därför det finns två olika…?!

Dessa två nodpunkter brukar ligga 2-3 grader ifrån varandra (enligt vad jag sett i de horoskop jag gjort).

Sen vill jag bara tillägga att noderna egentligen är två punkter som står mitt emot varandra - dvs. en axel som har en norrsida och en sydsida (därav Norra noden och Södra noden).

För att veta vad Månnoderna symboliserar har jag för mig att det finns en tråd här på sajten som diskuterar detta… eller hur Maggan :-)

\Rickard

[MargaretaA]
2008-11-03 16:19
#4

Jag blir helt förvirrad! Skäms

är Månknuten samma sak som True node och/eller Mean node?

jag ska söka fram den gamla tråden så får vi uppdatera minnet Flört

[MargaretaA]
2008-11-03 16:21
#5

här har vi en tråd om månnoder

[Vintersaga]
2008-11-04 00:25
#6

#4 - Japp. Månknuten, månens noder etc. är alla beteckningar för samma sak på svenska. På engelska heter det Node - och då finns det dels True Node och Mean Node :-)

#5 - Ja, det var den tråden jag menade att vi diskuterade Månnoderna :-)

När jag tittar på mitt eget horoskop så är det tydligen Mean Node jag använder, vilken jag har 2°50' i Vågen. Använder jag istället True Node hamnar den 4°00' i Vågen, så det är ju ingen större skillnad! Däremot kan det vara avgörande när man använder sig av noderna i progressioner, transiter och mittpunkter… då är ju orberna väldigt snäva :-)

\Rickard

Annons:
[MargaretaA]
2008-11-04 16:01
#7

Det är tur att vi har nod-kunnige Rickard som vill titta in ibland och räta ut nod-frågeteckenen Glad

jag erkänner att jag ännu inte har skaffat mig en enda bok i ämnet, men jag ska göra det. Nån gång när jag får tid… det verkar faktiskt väldigt spännande med noderna!

[Vintersaga]
2008-11-05 00:19
#8

#7 - Ha ha ha, jag är en enkel amatör på noderna… men jag har läst ett par böcker om dem och följaktligen har jag fått lite inblick i nodernas betydelser. Problemet är att vissa författare drar såna enormt stora växlar på nodernas betydelser - som om de vore nästan lika betydelsefulla som solen och månen… och med lite unika metoder att använda dem på…

Jag säger problem, eftersom det verkar som om olika författare har olika syn på dem - och då blir det svårt att veta vilken inriktning man ska välja…

Själv tycker jag noderna säger mycket om vilken målinriktning man har (då menar jag inre, personliga mål).

[MargaretaA]
2008-11-05 19:28
#9

Om du är en enkel amatör vad blir då jag? hua Gråter

Nej jag skämtar bara - jag har hittils löst problemet genom att låtsas som att de inte finns (Noderna alltså) och helt känslolöst lämnat dem ute i kylan. Astrologi är väl svårt nog ändå, utan att en massa astrologer med för lite att göra måste krångla till det ännu mer Obestämd

Men det kanske säljer…

Men det här med målinrikting låter genuint intressant. Så det är säkerligen värt att titta närmare på.

[Vintersaga]
2008-11-05 23:16
#10

#9 - Ha ha, ja i jämförelse med dessa hängivna astrologer som skriver böcker om enskilda planeter och andra punkter i horoskopet är vi inget annat än glada amatörer. Oskyldig

Men när jag hade läst några böcker om detta så fann jag att den här teorin med målinriktning var intressant - och då visade det sig att det stämde ganska bra med erfarenheten jag fick efter att ha provat den på några "försökskaniner" Glad

Det finns ju så otroligt mycket inom astrologin att man helt enkelt måste sålla bort en del för att orka med - jag har t.ex. sållat bort Vertex och Lyckopunkten, men jag ritar ut dem i horoskopet för att folk ska ha något att fundera på vad det är… Flört

Farwuq
2013-04-03 15:03
#11

putt

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-04-03 21:41
#12

Månnoderna "☊ ☋" är egentligen två abstrakta punkter i horoskopet som baseras på Solens "☉" och Månens "☽" banor kring jorden.

De här banorna är inte helt parallela utan "lutar" något i förhållande till varandra. Och på två ställen skär de varandra. Och det är dessa ställen som benämns Månens Noder.

Månens Noder ligger alltid mitt emot varandra. Alltså… tar man den ena och drar en axel tvärs genom jorden så hittar man den andra. Därför så sätter man ofta ut bara en av dem i horoskops-program för den andra ligger då exakt i oppsition "☍" till den andra. Alltså på andra sidan i horoskopet. I horoskopet så förflyttar de sig sakta alltid baklänges eller Retrograd "℞", som det också kallas.

Personligen vill jag gärna kunna se båda. Varför då? Jo… Om Solen och Månen båda står ungefär på samma plats som en av Noderna så har vi en Solförmörkelse som väntar. Om Solen står på samma plats som en av Noderna och Månen på samma plats som den motsatta noden, så har vi en Månförmörkelse. Därför är det alltid lätt att se när ett av naturens mest mäktiga skådespel skall gå av stapeln. Man kan också se om personen man gör ett Horoskop för råkade vara född vid en av dessa tidpunkter.

Att man får Sol eller Mån-förmörkelse vid dessa punkter är ganska logiskt. Det är ju här deras banor skär varandra och Solen och Månen verkar stå på exakt samma plats eller exakt mitt emot varandra. Och det är ju då man får dessa fenomen.

Man pratar ockå om "True Node" och "Mean Node". Alltså… det absoluta värdet för Noden och det genomsnittliga värdet för Noden. Så… Vilket skall man använda sig av?

Månens rörelse är inte direkt lätt att beräkna även om den är nära Jorden. Den rör sig nämligen på ett minst sagt märkligt sätt. Därför gör man en genomsnittlig beräkning för Månbanan (Mean Node) och en mer exakt absolut beräkning där positionen fastställs med högre noggrannhet (True Node). Varför har då så många professionella Astro-program den genomsnittliga noden eller "Mean Node" som default? Trots allt så kan man ändra denna till "True Node" om man vill.

Jo. Det är därför att statistiskt sett har det visat sig att i Astrologiska sammanhang brukar oftast "Mean Node" ge bättre tolknings-resultat. Varför vet man faktiskt inte.

Oftast är det inte någon större skillnad mellan "True Node" och "Mean Node". I min karta exempelvis så är de nästan samma. Det kan många gånger skilja max ett par grader. Problemet kommer om de ligger nära en Tecken-gräns eller en Hus-spets. Då kan "True Node" och "Mean Node" ligga i olika tecken eller i olika Hus. I sådana fall så skulle jag, åtminstone i dagens läge, rekommendera "Mean Node". Fast det är klart… Om hela Horoskop-tolkningen gallskriker om en speciell vinkling och "True Node" överensstämmer med den vinklingen, så är förmodligen "True Node" att rekommendera. Men… i de flesta fall så duger "Mean Node" bra och oftast skiljer sig "True Node" inte nämnvärt, om ens något.

Så "Mean Node" rekommenderas oftast.

Och hur skall man tolka Nodernas placering?

I västerlandets sätt att tolka horoskop så talar man mest om karmiska influenser här. Den Södra Noden "☋" tolkas då som det man lärt från tidigare liv och alltså nu behärskar. Den Norra Noden "☊" talar då om det man har mindre erfarenhet av och därför behöver förkovra sig i. Om man inte "köper" det här med "reinkarnationer" så spelar det egentligen ingen roll. Den Södra Noden berättar om det vi redan behärskar och den Norra Noden om i vilken riktning vi behöver sträva för att kunna utvecklas på bästa sätt.

Jag tror att vår hantering av Noderna egentligen är inspirerad av den österländska Astrologin. Dock skiljer sig vår användning av det österländska tolkningssystemet drastiskt från just det österländska. Man måste förstå att det Indiska systemet, exempelvis, är kraftigt färgat av den gamla Vediska filosofin och de vanorna som den gamla Indiska kulturen hade. Att söka avskildhet för kontemplation och meditation var extremt högt skattat i den gamla Indiska kulturen och de som anträdde denna väg sågs som ett slags "hjältar". Därför var det naturligt för dem att kunna koppla på den andliga utveckling som de sysslat med i sitt tidigare liv. Och denna punkt beskrevs då av den Södra Noden.

Den Norra Noden som är så intressant och eftersträvansvärd för oss, sågs för dem som en punkt som kunde bjuda på mycket underhållning och materiell komfort men som också indikerade en punkt av fara. Och faran här var inte bara av materiell art utan vad som värre var: Att man gick vilse på den Andliga vägen.

Detta skulle faktiskt kunna förklara skillnaden mellan de olika tolknings-sätten av Månens Noder i den västerländska och österländska Astrologin.

Och hur skall man bäst hantera detta?

Tja… i våran värld är det kanske inte så populärt att söka avskildhet någonstans i ödemarken för djup meditation. Och en vanlig lägenhet kan fungera ganska bra som en "grotta i ödemarken" för detta syfte. Det bästa är förmodligen att försöka förena båda världarna och ta det bästa de har att erbjuda.

Och… det tror jag faktiskt fungerar i Astrologins värld också.

Personligen tror jag att Månens Noder också kan indikera något helt annat. Men det får bli en senare fråga.

Nej… Nu tror jag faktiskt det börjar bli tid för en kopp kaffe.

cu

हूं

Upp till toppen
Annons: