1. Allmän astrologi

"Always use True Node"

2008-10-23 18:46 #0 av: NinaHq

Ibland när jag ska ta fram ett horoskop på en sajt och håller på att knappa in uppgifterna finns alternativet "always use true node" som man kan klicka för om man vill. Finns det någon som vet om detta har någon betydelse för horoskoputräkningen? Denna "true node" är väl samma som Norra månknuten - det handlar väl bara om att få med den eller välja bort den? (Eller har jag fått det hela om bakfoten?)

Anmäl
2008-10-23 19:33 #1 av: [MargaretaA]

Nu är jag ingen expert på det här med noderna, men jag tror att det är som du säger. Man få välja om man vill ha dem med eller inte.

En del lägger vikt vid noderna i horoskopstolkningarna och andra gör det inte.

Det är väl bra att man får välja själv Flört

Anmäl
2008-10-23 20:36 #2 av: NinaHq

Jajamän.

Anmäl
2008-11-03 00:25 #3 av: [Vintersaga]

Nix - det handlar om att man kan välja mellan True Node och Mean Node. Månknuten som den ibland kallas för på svenska är en matematisk punkt (alltså syns inte på himlen) som man har kommit på kan ge värdefull vägledning i horoskopet - och antagligen för att det är en matematisk punkt så finns det flera sätt att räkna ut den på... kanske är det därför det finns två olika...?!

Dessa två nodpunkter brukar ligga 2-3 grader ifrån varandra (enligt vad jag sett i de horoskop jag gjort).

Sen vill jag bara tillägga att noderna egentligen är två punkter som står mitt emot varandra - dvs. en axel som har en norrsida och en sydsida (därav Norra noden och Södra noden).

För att veta vad Månnoderna symboliserar har jag för mig att det finns en tråd här på sajten som diskuterar detta... eller hur Maggan :-)

\Rickard

"Det jag fokuserar på växer i styrka!"

Anmäl
2008-11-03 16:19 #4 av: [MargaretaA]

Jag blir helt förvirrad! Skäms

är Månknuten samma sak som True node och/eller Mean node?

jag ska söka fram den gamla tråden så får vi uppdatera minnet Flört

Anmäl
2008-11-03 16:21 #5 av: [MargaretaA]

här har vi en tråd om månnoder

Anmäl
2008-11-04 00:25 #6 av: [Vintersaga]

#4 - Japp. Månknuten, månens noder etc. är alla beteckningar för samma sak på svenska. På engelska heter det Node - och då finns det dels True Node och Mean Node :-)

#5 - Ja, det var den tråden jag menade att vi diskuterade månnoderna :-)

När jag tittar på mitt eget horoskop så är det tydligen Mean Node jag använder, vilken jag har 2°50' i Vågen. Använder jag istället True Node hamnar den 4°00' i Vågen, så det är ju ingen större skillnad! Däremot kan det vara avgörande när man använder sig av noderna i progressioner, transiter och mittpunkter... då är ju orberna väldigt snäva :-)

\Rickard

Anmäl
2008-11-04 16:01 #7 av: [MargaretaA]

Det är tur att vi har nod-kunnige Rickard som vill titta in ibland och räta ut nod-frågeteckenen Glad

jag erkänner att jag ännu inte har skaffat mig en enda bok i ämnet, men jag ska göra det. Nån gång när jag får tid... det verkar faktiskt väldigt spännande med noderna!

Anmäl
2008-11-05 00:19 #8 av: [Vintersaga]

#7 - Ha ha ha, jag är en enkel amatör på noderna... men jag har läst ett par böcker om dem och följaktligen har jag fått lite inblick i nodernas betydelser. Problemet är att vissa författare drar såna enormt stora växlar på nodernas betydelser - som om de vore nästan lika betydelsefulla som solen och månen... och med lite unika metoder att använda dem på...

Jag säger problem, eftersom det verkar som om olika författare har olika syn på dem - och då blir det svårt att veta vilken inriktning man ska välja...

Själv tycker jag noderna säger mycket om vilken målinriktning man har (då menar jag inre, personliga mål).

Anmäl
2008-11-05 19:28 #9 av: [MargaretaA]

Om du är en enkel amatör vad blir då jag? hua Gråter

Nej jag skämtar bara - jag har hittils löst problemet genom att låtsas som att de inte finns (Noderna alltså) och helt känslolöst lämnat dem ute i kylan. Astrologi är väl svårt nog ändå, utan att en massa astrologer med för lite att göra måste krångla till det ännu mer Obestämd

Men det kanske säljer...

Men det här med målinrikting låter genuint intressant. Så det är säkerligen värt att titta närmare på.

Anmäl
2008-11-05 23:16 #10 av: [Vintersaga]

#9 - Ha ha, ja i jämförelse med dessa hängivna astrologer som skriver böcker om enskilda planeter och andra punkter i horoskopet är vi inget annat än glada amatörer. Oskyldig

Men när jag hade läst några böcker om detta så fann jag att den här teorin med målinriktning var intressant - och då visade det sig att det stämde ganska bra med erfarenheten jag fick efter att ha provat den på några "försökskaniner" Glad

Det finns ju så otroligt mycket inom astrologin att man helt enkelt måste sålla bort en del för att orka med - jag har t.ex. sållat bort Vertex och Lyckopunkten, men jag ritar ut dem i horoskopet för att folk ska ha något att fundera på vad det är... Flört

Anmäl
2013-04-03 15:03 #11 av: Farwuq

putt

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.