Annons:
Etikett3-övrig-astrologi
Läst 3013 ggr
[MargaretaA]
5/10/09, 12:21 AM

Vad är Esoterisk astrologi?

När du Sirivs tog över sajten så sa du att du var mera lagd åt Esoterisk Astrologi.

Den jag har bjudit på här har varit den Västerländska. det skulle vara intressant att få veta vad det är som skiljer dessa åt.

Ge gärna en "Dummyförklaring"  på enkel svenska - alltså grundläggande basics för yrvakna som inte har en susning.

Jag lade in denna fråga i Övrig astrologi - känn dig fri att byta om den passar bättre nån annanstans.

Annons:
AnteMsson
5/10/09, 12:35 AM
#1

Jag skall fatta mig kort då. Det brukar inte vara min starka sida.

Men enkelt uttryckt skulle jag vilja säga att den stora skillnaden är att man genom att studera och fundera, skall komma till en högre inre kunskap om dels sig själv och dels rörande sin egen del i alltet runt om.
Då i det här fallet med astrologins hjälp.

Dessutom, att studera den inre kärnan av astrologin där den yttre synliga aspekten är just att ställa horoskop.

Det finns mycket kunskap att hämta inom detta stora ämne - eftersom redan det yttre med tolkningar av horoskop är av astronomiska mått.

Mitt syfte här, är att plantera små tankefrön hos de som läser, så de ställer sina egna frågor, både i forumet och till sig själva. Där kommer kunskapen om sig själv.
När man sedan vet vad man vill veta djupare, så kommer man till studierna av astrologins kärnkunskap.

[MargaretaA]
5/10/09, 1:58 AM
#2

högre inre kunskap??? i motsats till en lägre yttre då eller?

AnteMsson
5/10/09, 2:28 AM
#3

Nej, man kan ha en högre yttre kunskap också :-D

Men för att uppnå högre kunskap om sig själv och varför man är.
Esoterism är just inre, i motsats till exoterism som är yttre.

[MargaretaA]
5/10/09, 2:35 AM
#4

ja men jag tycker nog att även Västerländsk astrologi kan beskriva det inre..

AnteMsson
5/10/09, 2:45 AM
#5

Ja, helt klart kan den det - men som jag skriver är det ett "OCH" med i texten. Just för att det finns fler sätt att göra det på.
Jag inriktar mig framför allt på att utläsa det som gör att astrologin visar vad den gör i horoskop, mer än vad som visas i horoskopet. Det senare är för mig oviktigt i sammanhanget.

Jag välkomnar ju de som vill syssla med horoskopdelen att fortsätta så. Men jag vill snarare se längre än det och de större möjligheterna till att förklara saker som religioners uppkomst, civilisationernas utveckling och samspelet mellan Andromedagalaxen och min synnerv.

Jag vet inte här om vi talar om två olika inre.
Jag talar inte om det inre i människan enbart, utan det inre i allt det vi ser och hör.

[MargaretaA]
5/10/09, 2:58 AM
#6

jaha ja - du blev lite abstrakt där. Svårt att greppa…

"religioners uppkomst, civilisationernas utveckling och samspelet mellan Andromedagalaxen och min synnerv" är kanske inte det vi "vanliga mäniskor" intresserar oss för till vardags..,

Annons:
AnteMsson
5/10/09, 3:03 AM
#7

Likaväl är de förstnämda aspekter av vad man kan utläsa i horoskop om man ställer dem för länder, regeringar och andra saker.
Det finns ett par horoskop ställda för icke-personer här redan ;-)

Men just det sampelet är ju inte att förakta.
Att just det inte intresserar många är ingen nyhet, men det är en av sakerna jag menar med en högre kunskap om sig själv OCH sin plats i alltet.

[MargaretaA]
5/10/09, 3:16 AM
#8

jag förstår vad du menar. Tror jag… och det är mycket spännande. faktiskt mera än vanliga personliga horoskop… att se sambanden i ett större perspektiv…

men det tycker man när man tycker att astrologi är spännande.

kanske inte om man bara vill veta mer om sig själv… men det vill man ju också, jag talar inte bara för mig nu - utan - tror jag- för majoriteten av medlemmarna.

AnteMsson
5/10/09, 3:20 AM
#9

Ja, varför jag hoppas på att det kan bli en brygga så att man kan samköra båda aspekterna av astrologin.
Får se om det dyker upp någon som är villig att ställa horoskop/vara medhjälpare.

Sajten heter ju trots allt Astrologi och inte Horoskop ;-)

[MargaretaA]
5/10/09, 3:32 AM
#10

hehe

men Astrologi och horoskop är samma sak för väldigt många…

men det blir nog bra det här. Jag tycker personligen att det är roligare med astrologi.. men det kanske beror på att jag redan kan läsa horoskop Tungan ute

AnteMsson
5/10/09, 3:35 AM
#11

Ja, då slipper jag stå helt utan medlemmar till slut iallafall.
Kanske blir vi bara fem - sex stycken :-O.

Nej då, jag tror att allt kommer livas upp bara någon vill göra en tolkning eller två, och diskussion runt det.
Sedan kommer allt med tiden flyta samman. Jag räknar med att det kan ta en stund att få genom allt så det flyter på.

Skulle vara naivt att tro att det går i en handvändning.

[MargaretaA]
5/10/09, 3:42 AM
#12

haha en tolkning eller två… Skrattande

var medveten om att det blir jäkligt svårt att stoppa tillbaka anden i flaskan Flört

AnteMsson
5/10/09, 3:49 AM
#13

Jo, det skall man nog vara medveten om.
Fast hela idén är ju att det är bra med lite tryck. Jag var därför noga med att göra klart från början att jag söker folk till detta.

Det behöver inte vara just Medarbetare heller, utan bara folk som är intresserade av att tolka och så. Så kan man göra en kategori eller två där man kan ställa direkta frågor som man kanske inte vill ställa rakt ut i almänna luften…

Få någon form av "förtroendeställning" hos de medlemmar som vill ta på sig att tolka andra medlemmars kartor, ställa horoskop och liknande.

Annons:
Jodrena
5/10/09, 3:54 AM
#14

#8

Som jag har uppfattat det som är ju Fr-Sirivs inte emot personliga horoskop på den här sidan - väl? De är också en del av astrologin. Jag tror att det som händer nu härinne är att utöka kunskapen om vad astrologi är för något. Att det är mer än bara personliga horoskop. Att öka den allmänna kännedomen om vad saker och ting handlar om inom astrologin - det utesluter inte horoskopen.

Eftersom jag är ny på sidan har jag inte hunnit få någon ordentlig uppfattning om hur det har fungerat tidigare eller vad som diskuterats men jag tycker att det här verkar som en intressant sida - vilket jag nog inte hade tyckt om det enbart handlade om folks personliga horoskop.

[MargaretaA]
5/10/09, 4:06 AM
#15

#13

jag hoppas att du hittar de Medarbetare du söker. jag har haft några här som har varit väldigt duktiga på att tolka men de dök upp rätt så sporadiskt. Men jag tipsar dig om Richard Vintersaga - Medarbetare på sajten Personlig Utveckling. En mycket sympatisk och kunnig man. Och Stille - mycket kunnig men med oregelbunden närvaro. Kanske blir de mera intresserade med en superkunig Sajtvärd som dig.

#14

Ja så gott som allt handlade tidigare om folks personliga horoskop. Det var det var det medlemmarna ville ha.

AnteMsson
5/10/09, 4:15 AM
#16

#14

Se dig omkring då, vetja. Se om du hittar några gamla trådar att defibrillera en aning.

#15

Mmm, jag skall höra efter med Vintrsaga.
Stille har jag inte ens sett till innan du nämnde det namnet.

[MargaretaA]
5/10/09, 4:23 AM
#17

Gör en sökning på Stille och du hittar honom.

nutti nu ska Maggan sussa sängen - ses i morrn Glad

Lorelai
5/10/09, 4:26 PM
#18

"Ja så gott som allt handlade tidigare om folks personliga horoskop. Det var det var det medlemmarna ville ha."
Ja precis… precis just det som gjorde sajten så trist. Kul att se ett försök till en breddning. (Iofs försöktes det ganske flitigt innan med, det såg jag inget om.)

Farwuq
4/25/13, 12:59 PM
#19

Putt

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: