Annons:
Etikett4-mysticism-astrologi
Läst 11727 ggr
AnteMsson
5/9/09, 4:02 PM

Namn på kända astrologer?

John Dee

John Dee (13 juli, 1527-1608)
En känd figur inom brittisk matematik, astronomi och geografi. Han var också ockultist, astrolog och rådgivare åt Drottning Elizabeth I.
Han ägnade mycket av sin tid åt alkemi, divination och Hermetisk filosof.

Dee utforskade både magins och vetenskapens världar i en tid då dessa började kunna urskiljas från varandra. Han var helt klart en av de mest lärda under denna tid och han föreläste inför fullsatta universitetssalar i Paris när han fortfarande inte fyllt trettio år.
Vidare var han en passionerad matematiker, respekterad astronom och en av tidens ledande experter inom navigation.
Samtidigt var han djupt försjunken i studier inom magi och Hermetisk filosofi, de sista 25 åren av sitt liv ägnade sig han nästan uteslutande åt detta.

För John Dee, likt många av hans efterföljande - inklusive undertecknad - är dessa studier och aktiviteter inte intellektuella motpoler, utan bara olika aspekter av vår världssyn.

Fyll gärna på med fler namn och lite uppgifter om dem.

Annons:
AnteMsson
5/10/09, 9:29 PM
#1

Friedrich Johannes Kepler (27 december 1571 - 15 november 1630)

Kepler var en tysk astronom, matematiker, mystiker och fysiker. Tog över efter Brahe som kejserlig matematiker i Prag år 1601.

Hans första astronomiarbete, "Det kosmografiska mysteriet", skrev han för att försöka förklara sfärerna för Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter och Saturnus.

År 1619 skrev han Harmonice mundi (världsharmonin).
Den handlar bland annat om sambandet mellan planeternas omloppstider och längden på deras banor.

Lite av det jag behandlar i mina artiklar om strålningens påverkan och om planeternas förhållande.

AnteMsson
5/13/09, 5:38 PM
#2

Cornelius Agrippa

Heinrich Cornelius Agrippa von Nettesheim (14/9 1486 - 1535), var en tysk magiker, astrolog, alkemist och occult författare.

Dessutom kan han beskrivas som en tidig feminist.

Agrippa skrev bland annat De occulta philosophiae (1510, som publicerades så sent som 1531).
Den är att se som ett försvar för den dolda filosofin och magin, som kommer ur många mysticisters tankar. Alkemi, astrologi, Kabbalaha och så vidare.
Senare skrev han även De incertitudine et vanitate scientiarum som till stor del angrep den då vedertagna vetenskapen.

Han undervisade även i teologi, men var väldigt illa omtyckt av kyrkan.
Av ovanstående att döma, inte helt oväntat.

Raxic
6/4/09, 6:18 PM
#3

Agrippas "three books of occult philosophy" finns att köpa en i dag. Och där finns en bred samling texter om allt man kan tänka sig inom okultismen.

Jag personligen läser ofta bitar från den, då mycket modern ockult litteratur har hans texter som grund. Då tycker jag det känns bättre att läsa de gamla orginal texterna.

AnteMsson
6/4/09, 9:51 PM
#4

#3

Ja, det är viktiga texter som ofta glöms bort.

Farwuq
4/1/13, 10:00 AM
#5

Denna tråd kan fortfarande vara intressant.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[tolftehuset]
11/17/13, 1:29 PM
#6

Intressant fråga.

Det första namnet som poppar upp för mig är Liz Green. Hon är välansedd bland dagens astrologer och jag själv tycker att hennes teorier är mycket intressanta.

Hon är psykolog i grunden och har försökt koppla psykologin till astrologiska mönster.

Bland annat har hon en teori om hur psykopatiska tendenser skulle kunna vara kopplade till överrepresentation av elementet vatten i födelsehoroskopet, något som jag själv observerat och begrundat.

Precis som den här tråden antyder verkar de intressanta astrologerna alltid ha andra värdefulla perspektiv, som psykologi eller medicin att ta till hands, vilket så tydligt visar att astrologin, liksom allt i universum, alltid finns i ett sammanhang.

Annons:
[greenseng]
11/17/13, 2:32 PM
#7

_#6
_

Grant Lewi har jag för mig antyder i sin bok Astrology for Millions att personer med vissa planeter i "vatten-husen", alltså husen 4, 8 och 12 kan få brottas med problem.

Det är alltså så himla typiskt. Så fort jag har gett bort en bok så behövs den omedelbart. Även om jag innan inte har använt den på flera år. Får väl investera i en ny, antar jag.

Men trots det så misstänker jag att det behövs mer saker än bara en planetposition för att orsaka svårigheter.

Och det gjorde antagligen han också i och med att han inte ville skriva ut direkt vilka planeterna var. Utan han kodade dem istället.

Men koden var inte speciellt svår att lösa.
Ähum… Tror jag, alltså. 😃

Farwuq
11/17/13, 5:51 PM
#8

Greenseng, innan du ger bort en bok eller ett intressant dokument, så fotografera av sidorna med en medelgod digitalkamera.

Jag som till vardags arbetar inom "dokument genren". Har riggat planetariska kameror för de som vill ta del av böcker eller enskilda dokument. Har du bara monterat kameran rätt och har lämplig belysning, går det som en dans. De digitala bilderna kan du sedan zooma in i. Böcker som man lånar t.ex. på ett bibliotek kan man kopiera med samma metod, och sedan läsa i datorn.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
11/18/13, 12:53 AM
#9

#8

Bra ide, om än lite jobbig.

Märkligt… jag hade tänkt posta ett något längre svar men…
varje gång jag försökte så bröts min förbindelse till servern. 🤔

Det är ett liv och ett kiv. 😃

Farwuq
11/18/13, 7:04 AM
#10

#9

Det är inte jobbig när du väl har riggat sakerna. Hos oss klarar i princip alla av det. Vi har en kamera riggad till en dator och en skrivare. Bilderna tas snabbt och skrivs ut på papper.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: